Resepi Ayam Goreng Kicap Ekslusif yang Sempurna dan Ringkas

Ayam Goreng Kicap Ekslusif

Hai pemirsa, selamat datang di website Resepi bunda Ida, Jika Anda sedang mencari Resepi Ayam Goreng Kicap Ekslusif yang mantab ? Tidak salah, Kami punya Resepi Ayam Goreng Kicap Ekslusif yang lezat untuk Saudara di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Ayam Goreng Kicap Ekslusif yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Ayam Goreng Kicap Ekslusif yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Ayam Goreng Kicap Ekslusif enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Saudara.

Dari Resepi Ayam Goreng Kicap Ekslusif ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 4 sajian. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Kamu sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Ayam Goreng Kicap Ekslusif ini diperkirakan antara 1 jam 15 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Kamu pun bisa memvariasikan Resepi Ayam Goreng Kicap Ekslusif ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara mampu membuat Ayam Goreng Kicap Ekslusif menggunakan 21 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Ayam goreng kicap luar biasa ❤️

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat menyiapkan Ayam Goreng Kicap Ekslusif :

  1. Bahan untuk Ayam Goreng
  2. 1/2 ekor ayam
  3. 4 ulas bawang putih (diblend)
  4. 2 biji bawang merah (kecil)(diblend)
  5. 1 sk Serbuk kunyit
  6. Sedikit Garam (ikut citarasa)
  7. Bahan untuk Sos
  8. 1 sb sos tiram
  9. 1 sb sos tomato
  10. 1 1/2 sb sos cili
  11. 2 sb Kicap manis
  12. 2 sb Kicap cair/ masin (kalau ayam dah rasa masin, kurangkan)
  13. 4 Bunga cengkih
  14. 2 Bunga lawang
  15. 2 Pelaga
  16. 1 Kayu manis (saiz sederhana)
  17. 2 biji Bawang merah, 2 ulas bawang putih, 5 tangkai cili api (blend semua)
  18. Lada hitam/ lada putih (optional)
  19. Bahan hiasan (optional)
  20. 1/2 biji Bawang holland
  21. 3 tangkai Cili api/ 1 lada besar merah

Berikut Langkah-langkah dalam membuat Ayam Goreng Kicap Ekslusif adalah sebagai berikut :

  1. Gaulkan ayam dengan bawang merah bawang putih yang telah diblend, kunyit dan garam. Perap dalam 10-15 minit (taknak perap pun takde masalah, tapi kalau perap bawang2 tadi akan serap dalam ayam dan jadi lebih sedap hehe)
  2. Panaskan minyak. Api sederhana. Masukkan ayam yang telah diperap tadi dan goreng sehingga ayam bertukar warna coklat. (Kalau gorang dengan bawang merah, nanti ayam akan jadi hitam ye. Pastikan ayam betul2 masak)
  3. Bila ayam dah masak. Angkat dan toskan minyak. Letak ketepi.
  4. Untuk bahan sos. Dengan api yang sederhana, Tumis kayu manis, bunga lawang, pegaga, bunga cengkih sehingga naik bau dan masukkan bahan2 yang diblend. Keringkan. Pastikan tidak hangit.
  5. Masukkan semua bahan2 sos dan tambah air. Kalau nak banyak kuah, letak banyak air. Kalau nak pekat, just tambah sedikit air sahaja.
  6. Biarkan sehingga mendidih. Dan masukkan ayam yang digoreng. Dengan api yang kecil, gaul2 ayam dan tutup supaya ayam lebih cepat meresap kuah. Masa ni dah boleh masukkan bahan2 hiasan. Biarkan dalam 1-2minit
  7. Tutup api. Buka penutup dan siap untuk dihidang.

Terima kasih telah membaca Resepi yang tim kami tampilkan di website ini. Harapan kami, olahan Ayam Goreng Kicap Ekslusif yang mudah di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan hidangan yang lezatos untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi bagi Kamu yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jika Resepi ini berfaedah, silahkan dishare ke twitter lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Gasti dari Tanah Merah.