Resepi Asam Pedas Daging yang Memang Lazat dan Mudah

Asam Pedas Daging

Hai pemirsa, selamat datang di halaman Resepi bunda, Apabila Kamu sedang mencari Resepi Asam Pedas Daging yang mantab ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Asam Pedas Daging yang top untuk Pembaca di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Asam Pedas Daging yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Asam Pedas Daging yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Asam Pedas Daging enak di ruang makan Kamu, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Asam Pedas Daging ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca dapat membuat Asam Pedas Daging menggunakan 11 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Bila dapat tau kena tolong Lailer untuk masak asam pedas mula la terkial kial jugak. Sebab memang bukan kepakaran menu ni dan dalam rumah ni tak ada peminat asam pedas. Jarang jarang je masak lauk ni. Tapi kita cuba la tolong Lailer sebab bakal mak mertua dia minta masak sebagai syarat untuk dia kawin dengan Jekfer. So kita buat guna pes je. Sebab Lailer ni tak pandai masak sangat so tak ada la dia pening kepala nak cari segala bahan untuk asam pedas tu. Jom tengok resepi mudah dan pantas ni. Sesuai la untuk newbie kan? SELAMAT MENCUBA! 😋 #jekferlailer4eva #goldenapron2020 #minggu24 #cookpadmalaysia

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk menyiapkan Asam Pedas Daging :

  1. 400 g daging (di hiris nipis)
  2. 2 peket pes asam pedas ADABI
  3. 1/2 biji bawang besar (di mayang)
  4. 2 ulas bawang putih (di mayang)
  5. 5 batang bendi
  6. 4 helai daun limau purut (carikkan)
  7. 1 batang serai (di potong dan di ketuk)
  8. 1 periuk air (untuk rebus daging)
  9. 4-5 cawan air (amik air rebusan daging tu)
  10. 2 sudu besar minyak masak
  11. 1 batang sudu besi (jika perlu)

Adapun Langkah-langkah dalam praktik Asam Pedas Daging adalah sebagai berikut :

  1. Mula mula panaskan air dalam periuk. Masukkan daging yang dah di basuh bersih bersih bersama garam. Rebus hingga daging betul betul empuk. **TIPS : Untuk cepatkan daging empuk letakkan sekali sudu besi ke dalam periuk masa merebus.
  2. Bila dah empuk angkat dan toskan. Simpan air rebusan tadi. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga naik bau.
  3. Masukkan pes asam pedas dan serai. Tumis sekejap hingga terbit minyak.
  4. Kemudian masukkan air rebusan daging tadi dan daging. Kalau nak kuah banyak boleh lebihkan air. Masak hingga mendidih.
  5. Bila dah hampir mendidih masukkan bendi dan daun limau purut. Tutup periuk dan biarkan sebentar hingga bendi lembut. Jika ada buah tomato boleh masukkan masa ni. Perasakan dengan garam jika perlu.
  6. Tadaaaaa! Dah siap asam pedas daging segera yang mabeles. Sangat mudah dan pantas untuk Lailer yang baru nak belajar memasak. Tak payah susah susah nak cari macam macam bahan. In sha Allah sedap. SELAMAT MENCUBA! 😋

Thanks telah menggunakan Resepi yang saya tampilkan di web ini. Harapan kami, Resepi Asam Pedas Daging yang simpel di atas dapat membantu Saudara menyiapkan makanan yang lezatos untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam Pemirsa yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa upama Resepi ini berguna, silahkan share ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Keisha dari Perai.