Resepi 🥣 BUBUR LAMBUK yang Sempurna dan Easy

🥣 BUBUR LAMBUK

Halo pengunjung, jumpa lagi di website Resepi saya, Apabila Saudara sedang mencari Resepi 🥣 BUBUR LAMBUK yang top ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi 🥣 BUBUR LAMBUK yang lezat untuk Pembaca di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak 🥣 BUBUR LAMBUK yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari 🥣 BUBUR LAMBUK yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan 🥣 BUBUR LAMBUK enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Dari Resepi 🥣 BUBUR LAMBUK ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 4-5 sajian. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Anda sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat 🥣 BUBUR LAMBUK ini diperkirakan antara 45 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Kamu pun bisa memvariasikan Resepi 🥣 BUBUR LAMBUK ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa bisa membuat 🥣 BUBUR LAMBUK menggunakan 38 jenis bahan dan 10 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

🥣 Akak share resipi bubur lambuk yang dijamin sodapppp.. hepi meneraiiii 😉 #buburlambuk #buburnasi #congee #riceporridge

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan buat menyiapkan 🥣 BUBUR LAMBUK :

  1. 1 cawan beras – bersihkan & simpan dlm freezer selama 4 jam supaya beras cepat menjadi bubur
  2. 1/2 cawan daging/ayam kisar
  3. 1 sdm udang kering*
  4. 4 ulas bawang merah*
  5. 2 ulas bawang putih *
  6. 1 inc halia*
  7. Kisar/tumbuk bahan bertanda *
  8. 2 sdm minyak masak
  9. 1 sdm minyak sapi
  10. 1/2 cawan santan
  11. 1/2 biji carrot dipotong dadu
  12. 1 biji kentang dipotong dadu
  13. 1 sdk serbuk sup
  14. 1 sdk serbuk jintan putih
  15. 1 sdk serbuk ketumbar
  16. 1 sdk biji lada hitam
  17. 1 sdk garam
  18. 1/2 sdm kerisik/kelapa sangai
  19. 1/2 kiub ayam
  20. Rempah kasar : 1 kayu manis, 3 b.lawang & 4 b.pelaga
  21. 1 batang serai diketuk
  22. 1 helai daun pandan disimpul
  23. Air secukupnya
  24. 🥣Bahan2 sambal bilis
  25. 10 tangkai cili kering jenis super pedas (TESCO) dipotong pendek
  26. 5 tangkai cili kering biasa dipotong pendek
  27. 2 sdm ikan bilis
  28. 3 ulas bawang merah dihiris
  29. 2 ulas bawang putih dihiris
  30. Garam & gula secukup rasa
  31. Minyak masak untuk menggoreng
  32. 🥣Bahan2 pelengkap
  33. Telur masin direbus
  34. Kacang goreng
  35. Daun bawang
  36. Sambal bilis
  37. Kerabu/pecal/kangkung tumis belacan
  38. Minyak bijan (optional)

Adapun Step-Step dalam praktik 🥣 BUBUR LAMBUK adalah sebagai berikut :

  1. Bahan2 bubur lambuk
  2. Didalam periuk nasi elektrik, didihkan 1 cawan beras bersama 5 cawan air, daun pandan & serai. Kacau selalu hingga beras kembang & menjadi bubur. Tambah air dari masa kesemasa supaya bubur tetap cair
  3. Sementara itu didalam kuali yang sesuai, panaskan minyak masak & minyak sapi. Tumis rempah kasar diikuti dengan bahan kisar/tumbuk hingga wangi
  4. Kemudian masukkan serbuk sup, serbuk jintan putih & serbuk ketumbar. Kacau hingga pecah minyak
  5. Masukkan daging kisar & tumis hingga daging lembut & masukkan kerisik/kelapa sangai
  6. Masukkan kesemua bahan tumis kedalam periuk bubur. Masukkan santan & tambah air jika perlu. Kacau sebati dan bila bubur merenih masukkan carrot & kentang. Perasakan dengan garam & kiub ayam
  7. Bila carrot & kentang nampak lembut off kan elektrik & akhir sekali taburkan 1 sudu makan bawang goreng & 1 sdk biji lada hitam. Kacau rata & hidangkan bersama bahan pelengkap.
  8. Cara2 membuat sambal bilis 1. Panaskan minyak & goreng cili kering hingga masak & toskan. Goreng pula bawang putih & bawang merah angkat & ketepikan 2. Goreng ikan bilis hingga garing & toskan 3. Kisar kering(tanpa air) atau tumbuk cili kering, semua bawang & ikan bilis hingga lumat
  9. 4. Panaskan semula minyak menggoreng tadi & ambil 1 senduk kecil minyak tersebut & siram keatas sambal bilis 5. Balancekan rasa dengan garam, gula & bahan perasa (jika suka). Sambal boleh disediakan awal & tahan selama sebulan jika disimpan dlm peti sejuk
  10. 📝 Bubur nasi ni makan begitu saja pun sedap sb dah banyak bahan. Bahan2 pelengkap boleh tambah atau kurang ikut selera. Kalo nak cepat blend beras 80% hancur. Seswaiii sgt untuk bulan posa nanti, hepi meneraiiii 😉

Terima kasih telah mempraktekan Resepi yang saya bagi di halaman ini. Harapan kami, Resepi 🥣 BUBUR LAMBUK yang simpel di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Kamu yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa apabila Resepi ini berfaedah, silahkan dishare ke kerabat lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Clara dari Mersing.