Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI yang Lezat Sekali dan Gampang

Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI yang Lezat Sekali dan Gampang

Halo pengunjung, selamat datang di situs Resepi bunda, Jikalau Kamu sedang mencari Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI yang sempurna ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI yang sempurna untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI menggunakan 14 jenis bahan dan 9 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Asam pedas ni tak tahu la kenapa.. Haha setiap kali masak orang mesti suruh bukak kedai, tak terfikir pun nak bukak.. Benda sedap kena share. So sesiapa yg nak meniaga.. Bukak kedai makan atau gerai lauk, nak cuba resepi ni, silakan.. Saya share benda baik.. Bahan pun tak banyak.. #goldenapron2020 #cookpadmalaysia #cooksnap #Idacuisine

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan buat menyiapkan 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI :

  1. 3 ketul isi ikan pari. /1 ekor ikan pari medium size
  2. 15-20 tangkai cili kering
  3. 3 biji bawang besar
  4. 2 inci kunyit hidup
  5. 1 inci belacan
  6. 1 ikat daun kesum
  7. 2 kuntum bunga kantan
  8. 2 cawan air
  9. 1/2 cawan minyak
  10. 1 cawan air asam
  11. 2 biji tomato
  12. 5-7 batang sayur bendi
  13. Saya tak letak sebab tak de. Haha. Kalau ada boleh letak
  14. Garam+serbuk perasa

Berikut Langkah-langkah dalam praktik 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI adalah sebagai berikut :

  1. Ok step by step. Macam biasa. Prepare barang dulu. Rebus cili kering. Selalu resepi saya mmg saya akan rebus dulu cili kering. Ni untuk elakkan orang makan jadi sakit perut dan cepat proses masak. Haha. Gunting, buang biji dan rebus smpai lembut.
  2. Yang kedua,sementara tgu cili rebus, cuci ikan pari. Ikan pari saya kali ni.. Besar sikit size nye. Cuci bersih2.
  3. Kemudian sediakan bahan2 sekali dengan cili rebus. Nak kuah pekat lg, tambah bawang je okay. Ni bahan2 saya. Ada air asam. Bunga kantan 1 kuntum boleh potong nipis. 1 lagi boleh potong tebal mcm dalam gambar. Ok next.
  4. Blend kan kesemua bahan dalam pinggan tadi. Bawang besar+bawang putih+cili rebus+kunyit dan belacan. Sebelum nak blend boleh masukkan 1 sudu minyak supaya biji cili yang ttgal boleh hancur. Next.
  5. Dah siap blend. Panaskan minyak.. Tumis bahan blend. Tumis sampai naik bau.
  6. Ok, dah naik bau, masukkan air asam jawa. Kcau bagi sekata. Masukkan daun kesum dan bunga kantan. Kacau smpai dia agak didih.
  7. Kemudian, masukkan ikan. Dan tambahkan sikit air. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa. Biarkan sehingga ikan empuk.
  8. Agak didih, masukkan tomato dan bendi(saya bendi dah habis). Kacau sehingga agak pekat,ikan empuk. Sesuaikan rasa.. Siap.
  9. 💡SUDUT SEMBANG : kalau ada bendi ni memang power asam pedas ni. Hehe. Daun kesum kalau nak lebihkan pn boleh. Lg wangi. Simple kan.. Saya share ok.

Makasih telah mempraktekan Resepi yang saya bagi di web ini. Besar harapan kami, masakan 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI yang mudah di atas dapat membantu Saudara menyiapkan makanan yang enduess untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andaikan Resepi ini bermanfaat, silahkan dishare ke kerabat lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Syahrini dari Ampang.